Nasze spotkania

We wrześniu rozpoczęliśmy realizację projektu A Melting Pot of Nowadays. W projekcie biorą udział  cztery  europejskie szkoły ze Słowenii -Celje (główny koordynator), Serbii –Kragujevac, Turcji – Beyoğlu / Istanbul i Polski – Poznań.

Na początku projektu uczniowie napisali test ze znajomości języka angielskiego. Grupa bezpośrednio zaangażowana w realizację Erasmus+ liczy ok. 40 uczniów. Pośrednio w działaniach uczestniczy  cała szkoła. Zorganizowaliśmy konkursy na logo projektu i  prezentację o naszej szkole oraz utworzyliśmy  „kącik Erasmusa”. Niektórzy uczniowie pracują równocześnie przy drugim projekcie Erasmus +: „One heart for the climate our future”. 

http://www.sp79.edu.pl/konkursy/konkurs-na-prezentacje-multimedialna/

https://sercedlaklimatu.blogspot.com/2020/01/

https://www.facebook.com/Erasmus-Jedno-Serce-dla-Klimatu-112266910259420/

 

Spotkanie koordynatorów w Słowenii

Wizyta w Celje

W listopadzie dwie nauczycielki naszej szkoły, p. Grażyna Karczyńska  oraz p. Justyna Winkel, uczestniczyły w pierwszym spotkaniu koordynatorów projektu Erasmus +  „Our Europe – the melting pot of nowadays”. Spotkanie odbywało się w urokliwym słoweńskim miasteczku Celje i uczestniczyli w nim przedstawiciele krajów partnerskich z Serbii, Turcji, Słowenii oraz Polski. W trakcie tej wizyty został przedstawiony plan i zakres działań projektowych oraz przydzielone zadania dla poszczególnych państw.  Ustalono też terminy kolejnych spotkań oraz wizyt uczniów i nauczycieli w ramach współpracy międzynarodowej.

W pierwszym dniu wizyty po szkole oprowadzili nas uczniowie. Po południu zwiedzaliśmy miasteczko.

W drugim dniu w szkole uczestniczyliśmy w warsztatach na temat tolerancji, akceptacji i różnic między ludźmi. Podczas spotkania koordynatorów pani Winkel przedstawiła prezentację o naszym mieście i szkole. Obserwowaliśmy też lekcję historii w klasie VII.  Po obiedzie poszłyśmy na wystawę „The Counts of Celje” ( Hrabiowie Cylejscy)w Muzeum  Cylejskim. To z rodu Cylejczyków pochodziła wnuczka Kazimierza Wielkiego -Anna Cylejska. Została ona druga żoną polskiego króla Władysława II Jagiełły. Mieliśmy okazję zwiedzić  największy w Słowenii średniowieczny Zamek  Cylejski – siedzibę hrabiów cylejskich.  Ostatni dzień spędziliśmy w stolicy Ljubljanie.

Spotkanie w Serbii

W marcu odbyła się kolejna wizyta partnerska  Serbii w  Karagujevic. Jest to drugie pod względem wielkości serbskie miasto. Siedmioro uczniów  z klas 8 i 7 pod opieką dwóch nauczycielek z naszej szkoły miało okazję sprawdzić swoje umiejętności językowe i interpersonalne  w praktyce. Uczniowie mieszkali u rodzin w bardzo różnych warunkach lokalowych. Tylko nieliczni rodzice znali dobrze język angielski. Za to ich dzieci świetnie sobie radzili.                          Rano wszyscy spotykaliśmy się w szkole. Po uroczystym powitaniu i zwiedzeniu szkoły rozpoczęły się wspólne zajęcia.      W międzynarodowych grupach  ( z Serbii, Słowenii, Turcji i Polski )  pracowaliśmy nad zadaniami projektowymi:            -A melting pool czyli tygiel różnorodności– poznawaliśmy  siebie nawzajem, uczyliśmy się tolerancji i empatii. Każdy zespół  partnerski przygotował prezentacje na temat swojego kraju, grę społecznościową, poprzez którą można rozbudzać empatię lub rozwijać współpracę w grupie. Były też warsztaty:

– Odgrywanie ról,

– Koło mówiące – uczniowie wyrażali swoje uczucia podczas odgrywania ról (poprzez obraz lub słowo);

– Gry sportowe – Każdy kraj przygotował typową krajową grę drużynową sportową;

– Quiz KAHOOT na temat krajów uczestniczących (z uczniami biorącymi udział w spotkaniu);

-Przygotowywanie plakatów z instrukcjami dotyczącymi wcześniej granych gier towarzyskich.

W ostatnim dniu w szkole była ekipa telewizyjna, która zrobiła reportaż  z  naszego spotkania. Wszyscy otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Warto było się uczyć języka angielskiego  – tam nam się bardzo przydawał. Był to oficjalny język komunikacji między nami. Oprócz zajęć szkolnych codziennie wspólnie zwiedzaliśmy miasto i okolice  oraz stolicę Serbii- Belgrad. Byliśmy w najstarszej serbskiej szkole. Widzieliśmy przepiękną Cerkiew  św. Jerzego. W jej Mauzoleum  pochowano wielu członków rodziny królewskiej. Kościół  ten ma aż 5 pięter i jest ozdobiony 40 milionami kawałków szkła, które tworzą przepiękne mozaiki. Zwiedzaliśmy też różne muzea i ruiny zamków. Zorganizowano dla nas wspaniałą dyskotekę w pubie oraz pokazy tańców narodowych. Poznaliśmy typowe serbskie potrawy. Dowiedzieliśmy się o Serbii bardzo dużo. Poznaliśmy  warunki życia, elementy  kultury, tradycji  i religii Serbii. Zobaczyliśmy, w jak trudnych warunkach żyją i uczą się nasi rówieśnicy. Zaprzyjaźniliśmy się z rodzinami. Poznaliśmy niezwykle pogodnych, zawsze uśmiechniętych i rozśpiewanych ludzi.  Trudno było nam uwierzyć, że 30 lat temu dla Polaków ówczesna Jugosławia, której częścią była Serbia,  to  synonim bogactwa, nieosiągalny cel. Teraz tam czas się zatrzymał. Zrozumieliśmy, jak wiele dała Polsce Unia Europejska. Wiemy, że w wielokulturowej, wspólnej Europie łatwiej osiągać  wyznaczone cele. Przeżyliśmy piękne chwile z ludźmi, których wcześniej nie znaliśmy. Połączyła nas różnorodność, wielokulturowość i chęć poznania się nawzajem.

Po przyjeździe do Polski nie wróciliśmy już do szkoły. Pandemia pokrzyżowała nasze plany. Ale pomimo zamkniętych szkół nadal utrzymujemy nawiązane tam kontakty i realizujemy kolejne zadania.

 

A to wypowiedzi uczestników mobilności:

 

To był mój najpiękniejszy tydzień w moim życiu. Tego nie da się przeżyć na żadnej turystycznej wycieczce. Już nie mogę się doczekać rewizyty i kolejnych wyjazdów. 

 

EnglishPolish